Savjetovalište   >    Savjetovanje   >   
  •  
  • 8 dokazanih prednosti zelenog čaja
  • Zeleni čaj je najzdravije piće na planeti. Bogat je antioksidansima i hranjivim tvarima koji imaju snažne učinke na tijelo. To uključuje poboljšanu funkciju mozga, gubitak masnoće, manji rizik od raka i mnoge druge nevjerovatne koristi.
  • Ovdje se možete upoznati sa 8 zdravstvenih prednosti zelenog čaja koje su potvrđene u humanističkim istraživanjima.

    1. Zeleni čaj sadrži bioaktivne spojeve koji poboljšavaju zdravlje  

    Zeleni čaj je više od zelene tekućine. Mnogi od bioaktivnih tvari u listovima čaja dospijevaju u konačan napitak, koji sadrži velike količine važnih hranjivih tvari. Bogat je polifenolima poput flavonoida i katehina koji djeluju kao moćni antioksidansi. Te tvari mogu smanjiti stvaranje slobodnih radikala u tijelu, štiteći stanice i molekule od oštećenja. Poznato je da ti slobodni radikali igraju ulogu u starenju i svim vrstama bolesti. Jedan od najmoćnijih sastojaka zelenog čaja je antioksidativni Epigallocatechin Gallate (EGCG), koji je proučavan za liječenje raznih bolesti i može biti jedan od glavnih razloga zašto zeleni čaj ima takva moćna ljekovita svojstva. 

    Zeleni čaj također ima male količine minerala koji su takođe važni za zdravlje. Pokušajte odabrati kvalitetniju marku zelenog čaja, jer neke od marki manje kvalitete mogu sadržavati prekomjerne razine fluorida. Isto tako, čak i ako odaberete nižu kvalitetu robne marke, prednosti i dalje daleko nadilaze sve rizike. 
      

    2. Spojevi u zelenom čaju mogu poboljšati funkciju mozga i učiniti Vas pametnijima
     
    Zeleni čaj ne samo da Vas čini budnim, već Vas može učiniti i pametnijim. Ključni aktivni sastojak je kofein, koji je poznati stimulans. Kofeina nema u istim količinama kao u kafi, ali ga ima dovoljno za “budnost” bez izazivanja "nervoze" učinka povezanog sa povećanim unosom kofeina. 
     
    Ono što kofein izaziva u mozgu je da blokira inhibitorni neurotransmiter nazvan Adenozin. Na taj način, to zapravo povećava pucanje te odumiranje neurona. Kofein se intenzivno proučavao i dosljedno se dovodi do poboljšanja u različitim aspektima funkcije mozga, uključujući poboljšano raspoloženje, budnost, vrijeme reakcije i pamćenje. No ... zeleni čaj sadrži više od kofeina. On također ima aminokiselinu L-theanin, koji je u stanju prijeći krvno-moždanu barijeru. L-teanin povećava aktivnost inhibitornog neurotransmitera GABA, koja ima anti-anksiozne učinke. 

    Također povećava dopamin i proizvodnju alfa valova u mozgu. Istraživanja pokazuju da kofein i L-teanin mogu imati sinergističke učinke. U kombinaciji osobito su moćni u poboljšanju funkcije mozga. Zbog L-theanina i manje doze kofeina, zeleni čaj vam može dati mnogo blaži i drugačiji način podizanja energije od kafe. Mnogi ljudi izvješćuju da imaju stabilniju energiju i da su puno produktivniji kada piju zeleni čaj, u usporedbi s kafom. 
      

    3. Zeleni čaj povećava sagorijevanje masti i poboljšava fizičke performanse  

    Ako pogledamo spisak sastojaka bilo kojeg sagorijevača masti, velike su šanse su da će zeleni čaj biti tamo. To je zbog toga što se pokazalo da zeleni čaj povećava sagorijevanje masti i povećava ubrzanje metabolizma, u humano kontrolisanim studijama.
     
    U jednoj studiji u kojoj je učestvovalo 10 zdravih muškaraca, zeleni čaj povećao je potrošnju energije za 4%. Još jedna studija pokazala je da je oksidacija masti povećana za 17%, što ukazuje na to da zeleni čaj može selektivno povećati sagorijevanje masti. Međutim, neke studije o zelenom čaju ne pokazuju ubrzanje metabolizma, tako da efekti mogu zavisiti od pojedinca. Sam kofein je takođe pokazao da poboljšava fizičke performanse mobilisanjem masnih kiselina iz masnih tkiva koristeći ih kao energiju.
     
    Zeleni čaj može pomoći kod gubitka tjelesne težine i smanjiti rizik od gojaznosti.
    S obzirom na to da zeleni čaj može povećati brzinu metabolizma u kratkom roku, ima smisla da može pomoći kod smanjenja tjelesne težine. Nekoliko studija pokazuje da zeleni čaj dovodi do smanjenja tjelesne masti, naročito u predijelu abdomena. Jedna od ovih studija bila je nasumična kontrolisana studija kod 240 muškaraca i žena koja je trajala 12 sedmica.
     
    U ovoj studiji, grupa koja je konzumirala zeleni čaj imala je značajno smanjenje procenta tjelesne masti, tjelesne težine, obima struka i abdominalnih masti. Međutim, neke studije ne pokazuju statistički značajno povećanje gubitka težine sa zelenim čajem, tako da je ovo potrebno uzimati sa zadrškom.
    U pregledima dvije zasebne studije, pokazalo se da kofein povećava fizičke performanse za 11-12% u prosjeku.
     

    4. Antioksidanti u zelenom čaju mogu smanjiti rizik od različitih vrsta raka 

    Rak je uzrokovan nekontroliranim rastom ćelija. To je jedan od vodećih uzroka smrti. Dobro je poznato da oksidativna oštećenja doprinose razvoju kancera i da antioksidanti mogu imati zaštitni efekat.
     
    Zeleni čaj je izvanredan izvor moćnih antioksidanata, tako da ima smisla da može smanjiti rizik od raka, što izgleda i čini: 
    Rak dojke: meta-analiza opservacionih studija pokazala je da su žene koje su pile zeleni čaj imale 22% manji rizik od razvoja raka dojke, najčešćeg karcinoma kod žena. 
    Rak prostate: Jedna studija pokazala je da muškarci koji piju zeleni čaj imaju 48% manji rizik od razvoja karcinoma prostate, što je najčešći karcinom kod muškaraca. 
    Rak kolorektala: Studija o 69.710 kineskih žena otkrila je da konzumenti ovog čaja imaju 57% manji rizik od kolorektalnog karcinoma. 

    Višestruke opservacione studije pokazuju da osobe koje konzumiraju zeleni čaj imaju značajno manju verovatnoću da dobiju različite vrste karcinoma. Važno je imati na umu da je možda loša ideja da stavite mlijeko u svoj čaj, jer može smanjiti vrijednost antioksidansa.
       
     
    5. Zeleni čaj može zaštititi mozak u starijem dobu, smanjujući rizik od Alchajmerove i Parkinsonove bolesti 

    Ne samo da zeleni čaj može poboljšati funkciju mozga u kratkom roku, već može zaštititi Vaš mozak u starosti. Alzheimerova bolest je najčešća neurodegenerativna bolest kod ljudi i vodeći uzrok demencije. Parkinsonova bolest je druga najčešća neurodegenerativna bolest i uključuje smrt neurona koji stvaraju dopamine u mozgu. 

    Višestruke studije pokazuju da katehin jedinjenja u zelenom čaju mogu imati različite zaštitne efekte na neurone.
       
     
    6. Zeleni čaj može ubiti bakterije, što poboljšava zubno zdravlje i smanjuje rizik od infekcije
     
    Katehini u zelenom čaju imaju i druge biološke efekte. Neke studije pokazuju da mogu da ubiju bakterije i inhibiraju viruse poput virusa gripa, što potencijalno smanjuje rizik od infekcija. Streptococcus mutans je primarna štetna bakterija u ustima.
     
    On izaziva formiranje plaka i vodeći je doprinos kavitaciji i raspadu zuba. Studije pokazuju da katehini u zelenom čaju mogu inhibirati rast streptokoknih mutiranja. Potrošnja zelenog čaja je povezana sa poboljšanim zubnim zdravljem i manjim rizikom od karijesa. Još jedna odlična prednost zelenog čaja ... više studija pokazuje da može smanjiti loš zadah.
       
     
    7. Zeleni čaj može smanjiti rizik od dijabetesa tip II
     
    Dijabetes tip II je bolest koja je dostigla epidemijske proporcije u posljednjih nekoliko decenija i sada ugrožava oko 300 miliona ljudi širom svijeta. Ova bolest podrazumijeva povećanje nivoa šećera u krvi u kontekstu insulinske rezistencije ili nesposobnosti za proizvodnju insulina. Studije pokazuju da zeleni čaj može poboljšati osjetljivost na insulin i smanjiti nivo šećera u krvi.
     
    Jedna studija u Japanu na osobama koje su tu domicijelno stanovništvo, pokazala je da su oni koji su pili zelenij čaj imali 42% manji rizik od razvoja dijabetesa tip II. Prema pregledu 7 studija sa ukupno 286.701 pojedinaca, koji su konzumirali zeleni čaj imali su za 18% manji rizik od dijabetesa.
     

    8. Zeleni čaj može smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti 

    Kardiovaskularne bolesti, uključujući bolesti srca i moždani udar, su jedni od najveći uzroka smrti na svijetu. 

    Studije pokazuju da zeleni čaj može poboljšati neke od glavnih uzroka ovih bolesti. To uključuje ukupni holesterol, LDL holesterol i trigliceride. Zeleni čaj dramatično povećava antioksidantsku sposobnost krvi, koja štiti LDL čestice holesterola od oksidacije, što je jedan od uzroka za bolesti srca.
     
    S obzirom na pozitivne efekte na faktore rizika, nije iznenađujuće što vidimo da konzumenti zelenog čaja imaju do 31% manji rizik od kardiovaskularnih oboljenja.
      

     
    Korisno  
    Ukoliko želimo da se osjećamo bolje, redukujemo tjelesnu težinu i smanjimo rizik od hroničnih bolesti, možda bi trebali razmisliti o tome kako konzumiranje zelenog čaja treba postati svakodnevni dio našeg života.


     
    Za EKC Tesnim prevela: Lejla Hidić - Elezović 
    Written by Kris Gunnars, BSc  
    HealthLine
  •  
  • 06.10.2017
  •  
EDUKATIVNO-KULTURNI CENTAR TESNIM
Pehlivanuša 5, 71000 Sarajevo
Tel/Fax: +387 33 220 511
Mobitel/Viber: +387 61 555 075
E-mail: info@tesnim.ba